torsdag 14 maj 2020

Tålamod

Trots att börsen är på väg att hämta sig är det av vikt med tålamod.
Det långsiktiga sparandet lönar sig sällan på impulsiva beslut grundade på ens oro.
Det är tryggare att veta vart man siktar och ha en plan för hur man ska ta sig dit och följa den i vått och torrt.
Personligen har jag inte sålt av någonting under den dipp som varit.
Det innebär för min del att vissa aktier har en negativ utveckling sedan inköpet skedde men det har börjat hämta sig på flera de senaste veckorna.
När jag blickar tillbaka om några år tänker hoppas jag kunna se tillbaka och glädjas över tålamod jag hade den här perioden.
Det har trots allt gått att kunna handla för helt andra priser de senast månaderna jämfört med hur det såg ut innan.
Det har jag definitivt gjort också eftersom jag handlar främst månadsvis.
Absolut kan man hävda att det funnits ypperligt tillfälle att tjäna pengar genom att sälja i samband med dippen påbörjades och köpa tillbaka när vi stod på någon form av botten.
Den strategin har inte jag och därför var det inte aktuellt för min del.
De som har kompetensen och lyckats göra det kan man bara gratulera!

Tålamodet är och ska förbli en nyckel för mig i sparandet.
Jag uppdaterar månadsvis i särskilt dokument hur min utveckling blir.
Jag kommer också dokumentera utveckling av aktieutdelningen årsvis.
Båda dessa blir bra dokument att blicka mot under tyngre perioder för att motivera sig själv och kanske klappa sig på axeln.
Tänker mig att framtiden ser ljus ut och att man är på rätt väg.

Tro på det ni gör i vått och torrt så hoppas vi att det lönar sig i det långa loppet.

Allt gott!

/AMK

3 kommentarer:

  1. Helt rätt, man ska vara duktig på att hantera sina känslor på börsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alltid lätt men det är viktigt att påminna sig.

      Radera
  2. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com






    Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera