onsdag 6 maj 2020

Vad händer med SBB?

Igår kom uppgifterna att SBB:s VD Ilija Batljan är anhållen av Ekobrottsmyndigheten.
Anledningen är misstankar kring brott mot marknadsmissbrukslagen det verkar röra sig om insiderbrott.
Det gäller tydligen inte bara Batljan utan fler personer är anhållna för detta.
Ärendet sträcker tillbaka till 2018 redan men det verkar inte helt klargjort vad det beror.

Så här skrev jag på bloggen den 9 januari 2020 om Ilija Batljan: "Det ger en liten klump i magen med en VD som onekligen brustit i sitt omdöme tidigare"
Länk: https://allaminakronor.blogspot.com/2020/01/inkop-samhallsbyggnadsbolaget.html

Det jag syftade till då var hur han fick frångå sin tjänst på Rikshem då han missköt sig.
Jag skriver även i inlägget att jag har vissa tvivel mot SBB med detta som bakgrund men det är ett väldigt litet innehav i min portfölj så jag valde att köpa och har kvar posten.
Det är fortsatt mitt näst minsta innehav så det raset som kom igår påverkar inte mig nämnvärt.

Nu ska det såklart poängteras att han är misstänkt och inte dömd så man ska inte ta ut några förutfattade meningar om situationen.

Frågan blir hur det här kommer påverka SBB på det långsiktiga planet.
Bolaget är inne i en stor resa och har växt i en ohygglig fart inte minst med Hemfosa.
Nu får man hoppas att det skett med rent mjöl i påsen och att bolaget kan klara sig ur det här.

I Q1 var fastighetsportföljens värde 80 235 mkr.
Resultat för Q1 landade på 1 372 mkr.

Bolaget har fortfarande möjligheter men det blir intressant att följa hur det utvecklar sig.

Känns som att redan inom ett par dagar kommer det finns mer information att tillgå för att följa händelseutvecklingen.

Än så länge agerar jag ingenting utan avvaktar.
Redan vid mitt köp ansåg jag SBB som en riskabel investering och jag har knappast ändrat mig nu.
Fastighetsbolaget som jag främst investerar i är Castellum som ni säkert redan snappat upp och det är jag trygg och nöjd med.

Framtiden får utvisa hur det blir med SBB.

Allt gott!

/AMK

1 kommentar:

  1. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera