torsdag 9 januari 2020

Inköp Samhällsbyggnadsbolaget




SBB har fått gjort inträde i min portfölj. Det är ett fastighetsbolag i stark frammarsch ledd utav VD:n Ilija Batljan. Bolaget grundades 2016 och har en aggressiv framtoning på marknaden. Det växer i en ohygglig fart och kommer fortsätta göra det vid köp av Hemfosa. Förhoppningen nu är att SBB ska kunna förbättra sina lånevillkor. 

SBB riktar in sig på hyresrätter, samhällsfastigheter och utvecklingsfastigheter i Norden. Med tanke på dess korta historik och frågandes till hur ekonomin är i företaget känns det som en osäker investering än så länge.

Ilija fick gåfrån posten som vice VD från Rikshem då han initierat fastighetsaffärer i eget bolag utan att informera sin dåvarande arbetsgivare. Det ger en liten klump i magen med en VD som onekligen brustit i sitt omdöme tidigare. 

Oavsett visst tvivel har jag ändå investerat i SBB just för att det är på stor tillväxt och det lär finnas stora möjligheter att fortsätta växa och förbättra sina kassaflöden. SBB:s utrymme i min portfölj är på 4% idag och det är mitt näst minsta innehav vilket gör att jag tycker det känns okej med vissa frågetecken för företaget.

För den som vill ha ”säkrare” investeringar i fastighetsbolag finns det många andra att kolla närmare på, bland annat Castellum, Diös fastigheter, Hufvudstaden mm.

/AMK


6 kommentarer:

  1. Fastigheter är ganska dyrt nu och SBB i mitt tycke extremt dyrt.

    Skulle gärna äga, men då med ingångsvärden på helt andra nivåer.

    Hälsn
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt aktier i 3 fastighetsbolag under senare tid.
      Ser det som långsiktiga investeringar då behovet av fastigheter alltid kommer finnas.

      /AMK

      Radera
  2. Väldigt spännande tillskott i portföljen nu när de köpte upp Hemfosa. Synd att de inte har lika stark utdelningshistorik bara men ser verkligen fram emot att följa kursutvecklingen nu under våren och se om det blir ett långsiktigt ägande eller ej i SBB.

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hunnit köpa SBB innan informationen om uppköpet av Hemfosa. Har däremot fyllt på lite i efterhand.

      Nej men jag anar en spännande framtid för SBB men det finns såklart ingen garanti. Kommer hålla koll på utvecklingen men hoppas på långsiktigt ägande.

      /AMK

      Radera
  3. Jag avstår från fastighetsaktier generellt och de allra sista jag skulle köpa är (förutom dödsdömda Oscar P) faktisk SBB. Sen att det är en sosse som driver företaget gör det inte bättre enligt mig. Har du lyssnat på Sean George när han besökte podden Fill or kill härom veckan?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns absolut en del frågetecken för SBB så jag kommer hålla bra koll på utvecklingen. Nej den har jag inte lyssnat på. Du får gärna uppdatera mig om vad jag missat? :)

      Radera