tisdag 11 februari 2020

Inför lönesamtalet

Snart är det dags för årets lönesamtal...

Chefen har kallat till möte och bett mig att förbereda ett fåtal frågor.
Det är 6 olika kategorier där man själv ska bedöma sin arbetsinsats under det senaste året.
Det är 3 bedömningskriterier som består av under förväntan, enligt förväntan eller över förväntan.
Tycker alltid det är svårt och en aning obekvämt att bedöma sig själv på det här viset.
Går dock i tankarna att sikta högt och sätta över förväntan på det mesta då jag alltid gör mitt bästa på arbetsplatsen.
Min bedömning kommer sen jämföras med min chef på lönesamtalet och det blir spännande att se om vi har samma uppfattning eller om jag har en övertro på mina insatser 😂

Det går att söka sig fram till diverse sidor med tips inför lönesamtalet.
Men eftersom min arbetsplats har det här upplägget har jag kategorierna att förhålla mig till men självklart kan jag ta konkreta exempel och koppla till kategorierna.
Gillar som sagt inte att framhäva mig själv men vid dessa tillfällena får man göra sig bästa.
Finns ingen anledning att tala ner sig själv vid lönesamtalet...

Min uppfattning med den dagliga dialogen med chefen känns det som han uppskattar mitt arbete så jag skulle bli ganska förvånad om det visar sig annat på samtalet.
Har i regel inte haft så många lönesamtal så jag har inte så mycket erfarenhet och det kanske är därför jag saknar en tydligare strategi. 

Efter samtalet kommer det tyvärr dröja några veckor innan man får besked om ökad lön.
Skulle såklart vilja få det beskedet direkt men nu blir det till att vänta en stund.
Håller tummarna eftersom det bara finns en chans om året för min del att höja min arbetsinkomst om jag nu inte skulle försöka byta arbete vilket jag inte är inne på nu.

Får hoppas att det slutar med något bra.
Kommer uppdatera här på bloggen när jag får beskedet.

Ha det gott!

/AMK

2 kommentarer:

  1. Lycka till! Jag har också lönesamtal snart, men det verkar vara fokus på besparingar i år, så jag är inte alltför hoppfull. Trivs ändå med jobbet, men om löneökningen inte blir bra kommande åren så lär jag inte bli kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till för din del också när det blir dags.
      Jag trivs så pass bra att jag ändå planerar att vara kvar.

      Radera