tisdag 18 februari 2020

Skeptisk sambo


Måste bara berätta att sambon till AMK inte alls förstår sig på aktiemarknaden och har nästintill noll förståelse till varför jag vill investera i aktier.
Jag har försökt mig på att förklara och förtydliga för att få lite förståelse men sambon är inte öppensinnad för detta.

Hur hanterar era respektive att ni investerar i aktier?

Personligen är det helt okej för min del om sambon inte är insatt.
Däremot behöver jag sambons förståelse till att höja min sparkvot.
Från och med hösten 2020 kommer vi båda vara tillbaka i heltidsarbete efter en längre tids föräldraledighet och då finns möjligheten till mer sparande.
Jag får se om jag lyfter det här ämnet senare igen med sambon eller om jag hanterar det helt på egen hand.

Kanske kan ni bidra med några knep för att få sambon något intresserad.


Som det låter på sambo AMK nu är uppfattning att jag "slösar" bort pengar.
Sambon har däremot inte koll på utvecklingen eller utdelningen och vill heller inte lyssna och lära sig.
Som sagt har jag inget behov av att sambon engagerar sig helhjärtat men lite förståelse vore nog bra för att jag ska kunna spara mer.

Antar att jag inte är den första i den här situationen så här tar jag gärna emot tips på hur ni hanterat liknande fråga och vad det gett för resultat.

Allt gott!

/AMK

14 kommentarer:

  1. Jag har samma "problem". Det viktiga du kan göra är att ta reda på varför det inte är intressant att spara i aktier. Min sambo tycker för det första att det inte är kul men för de andra så ogillas risk och att pengarna kan förloras.

    Jag har löst detta genom att först diskutera fram vad sambon sparar till och hur stora belopp som ska finnas "säkra" (läs på ett bankkonto/motsvarande). När detta belopp var uppnåt så fixade jag autogiro till fondköp på avanza för en liten peng varje månad, för att kunna visa effekten övertid men också ta bort det tråkiga. När/om detta inte känns så skrämmande längre så kan vi börja göra investeringar som förbättrar miljön eller något annat som sambon finner givande att stötta, så hittar jag en avkastning inom ämnet.

    Främst så använde jag sambons rädsla för risk till att en del av sparandet går till amortering av lån. Visst det är lägre avkastning än aktier men mer än på ett bankkonto och ökat vårt gemensamma sparande över tid.

    Så identifiera problemen och se över alternativa sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips och för att du delar med dig.
      Det svåra i min sits är att min sambo är totalt ointresserad av sparande överlag. Sambon kan mycket väl bränna hela lönen varje månad och må bra över det vilket stressar mig.

      Får försöka locka fram sambons intresse lite och kanske sätta upp något närliggande mål för att kunna börja någonstans.

      Radera
  2. Jag hade tur. Min sambo lät mig förvalta sin privata pensionsportfölj samt skapa en utdelningsportfölj. Hennes totala portfölj är nu värd cirka 1/3 av min.

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, bra beslut av din sambo!
      Skulle aldrig hända för min del att få den möjligheten.

      /AMK

      Radera
  3. visa henne
    https://z2036.blogspot.com/
    Om man knappar in lite siffror där i kalkylatorn så borde man få en aha upplevelse

    SvaraRadera
  4. "Bevisade" för hustrun att investering idag är det enda sättet att få pengar att växa. Såhär drygt 10 år senare berättar hon då & då att hon är glad att hon lät mig "hållas"... :-)
    Har samtidigt arbetat aktivt med skuldsidan av vår familjs BR samtidigt som andra mindre passiva intäktsströmmar kunnat kopplas på.
    Vi har idag tillräckliga utdelningsintäkter för att kunna sluta jobba om vi vill det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror säkerligen att min sambo skulle få samma effekt om jag bara fick chansen.
      Just nu lutar sig sambon mot vårt samtal med vår privata bankman som sa att vi har en bra ekonomi och det tolkar sambon som att vi inte behöver spara någonting. Jag tänker snarare tvärtom att här finns det möjligheter att spara mer.

      Kul att ni nått så långt att ha den möjligheten att sluta jobba. Får se om jag når dit en dag.

      Radera
  5. Försök ta reda på anledningen till att sambon är skeptisk. Det kanske kan vara ideologiska skäl så som att investeringar är till för giriga kapitalister som utnyttjar den stackars pöbeln (lite ironi men vissa resonerar så). Men troligen är sambon bara skeptisk då ingen sambons närhet sysslar med detta och det är tabu att prata ekonomi överlag, speciellt om hur man blir rik på ett realisikt sätt och inte via lotteri eller triss.

    Att enbart prata siffror övertygar sällan någon, att säga "x kr/mån i y år med z %/år resulterar i v kr" övertygar inte alla utan kan snarare ge motsatt effekt. Kan vara bättre att visa konkreta siffror i så fall. När jag visade sambon att min relativt lilla portfölj på ca 500k avkastat 100k senaste året så blev det en aha upplevelse, speciellt då jag kunde lägga min del av kontantinsatsen på lägenheten enbart via min avkastning. (Nu var senaste året extremt, men ändå)

    Vi sparar nu mycket gemensamt via fonder, vi planerar t.ex. USA resa på 100k om 2 år, ny bil och flytt till villa om ca 4-5 år osv. Att ha dessa gemensamma ekonomiska mål och starkt sparande i ung ålder känns tryggt och skönt, men började ganska nyligen.

    Men för att försöka övertyga din sambo bör du fokusera mer på varför utan att näna för mycket siffror, det kan vara allt från framtida trygghet, mer tid till barnen,tidigare pension, möjlighet till att testa starta eget eller att få en acceptabel pension.

    Tycker rikatillsammans har ett bra introduktions avsnitt som fokuserar mer på varför.
    https://www.youtube.com/watch?v=OToyy9tuwsg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sambon är skeptisk är nog främst som du skriver att ingen i sambons närhet sparat eller knappt pratat om ekonomi. Det är nog främmande för sambon som vägrar se fördelarna med det.

      Sambon är nöjd om vi går runt på våra månadslöner och har ingen som helst ambition att lägga undan någonting.

      Kul att ni hittat gemensamma mål och att ni verkar göra det tillsammans. Lite avundsjuk blir man på det.

      Tack för de tipsen som jag säkerligen tar med mig.

      /AMK

      Radera
  6. Hej AMK!
    Jag upplever till stor del samma sak som du.
    Min fru har inget emot att spara men noll intresse för aktier och fonder.

    Hon gillar som sagt att spara men kanske egentligen mest ett målspar.

    Dock har hon fonder och det har hon alltid haft.
    Jag fick henne att välja några aktier för ett tag sedan. Jag valde också några åt henne. En mindre summa.
    Det som är kul är att aktierna gått lite bättre och det gör att hon faktiskt pratat lite om det. Kanske att det kan bli mer prat framöver om aktierna fortsätter gå bra.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon har fonder nu då hennes del av våran vinst på försäljning av bostadsrätten placerades i fonder av vår bankman.
      Tror aldrig sambon har kollat till utvecklingen så det ska jag nog ta upp för att se reaktionen.

      Roligt att ni verkar hitta en väg tillsammans. Kanske kan få till något liknande för att få en start.

      Radera
    2. Ja det är nog ingen dum idé. Har du koll på vad bankmannen valde. Det är inte alltid de bästa valen.

      Ja men testa!

      Mvh PB?

      Radera
    3. Nej jag har tyvärr ingen koll på vad bankmannen valde.
      Vet inte hur det utvecklat sig heller men kan bli läge att stämma av snart.

      Radera