måndag 9 december 2019

Besatt?


Även fast jag inte har så mycket pengar investerade i aktier följer jag mitt innehav slaviskt och är inne flera gånger om dagen för att kolla hur det rör sig.

Det finns egentligen ingen anledning eftersom min strategi är långsiktiga innehav på utdelningsaktier. Jag kommer inte syssla med någon day trading för den kompetensen sitter jag inte på.

Varför kollar jag så flitigt då? Har inget svar på det utan just nu är det bara ett beroende eller en vanesak och jag tycker det är satans roligt. Ibland går jag emot logiken.

Det är en himla skön känsla att se massa blåa siffror…

Det är en liten gnagande känsla att se de röda siffrorna men trösten är att det är naturliga svängningar som sker och inget jag egentligen oroar mig för.

Finns det fler som mig därute som kollar innehavet ologiskt ofta? Visst är det bra att uppdatera sig med nyheter och så men som långsiktig innehavare ser jag inte att några dåliga nyheter behöver betyda att jag ska agera.


/AMK

6 kommentarer:

  1. Hej, jag är också ny i ekonomibloggvärlden. Förr kollade jag innehaven ofta...numera blir det mindre frekvent. En sund utveckling i mitt tycke.

    Lycka till !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du också är ny.
      Jag ska kolla in din blogg. Förstår det och det kanske kommer mattas av något för min del med tiden. Så länge jag tycker det är roligt och brinner för det så gör det ingenting.

      Lycka till du också!

      Radera
  2. Det är helt naturligt att göra som du gör. Alla gör det :-). Däremot är det viktigt att inte direkt agera på de känslor tex en nedgång kan skapa utan ha en plan för hur man hanterar både upp- & nedgångar. Gör en plan för olika scenarior i förväg (i lugn & ro) så när du hamnar i de lägena kan du "bara" följa planen. Det är även lätt att bli "fartblind" i uppgång & inte sälja i tid innan "ballongen spricker" med. Ofta är det bra att för sig själv skapa enkla tumregler som att tex sälja hälften av ett riskfyllt innehav vid en uppgång på 100%. På så vis riskerar du ingenting, men kan fortsätta glädjas om aktien fortsätter att stiga i kurs. Lycka till! :-) Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att man inte är ensam om det :)
      Jag kommer sitta ganska lugnt eftersom jag tänker långsiktigt och är då beredd på att det kommer svänga en del.
      Det låter smart att ta fram några scenarion att arbeta utefter.
      Tack för tipset!

      Radera
  3. Jag kollade också många gånger om dagen i början men nu kollar jag "bara" en gång om dagen för det mesta. Men ibland blir det fler, om det är lite större rörelser i någon aktie. Ex kindred nu i dagarna. Lycka till med portföljen och föräldraledigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollar fortsatt till lite väl ofta.
      Jo det är roligt att följa när det blir en extra händelse.
      Tack så mycket!

      Radera