torsdag 12 december 2019

Sparande december


Tyvärr blir det inte så mycket sparande för AMK under december månad. Julklappshandling och övriga roliga händelser under månaden tar ut sin rätt av plånboken. Här sparkas det in öppna dörrar med att december är en dyr månad…

Min familj har sedan några år bestämt att vi kör julklappsleken på julafton. Vi lottar vem man ska köpa en julklapp till och därför köper man inget annat till övriga vuxna i familjen. Nu för tiden finns det däremot ganska många barn i min släkt, bland annat har jag 2, och till barnen köper vi julklappar. Man hade en förhoppning att utgifterna går ned i och med julklappsleken men det gäller inte längre tyvärr.

Utöver julklappar innefattar december månad presenter till födelsedagar av släkting vilket är med och tar sin beskärda del.

Konsekvensen av allt detta är att aktiviteten på mitt Avanza konto står ganska still under månaden tyvärr. Jag håller däremot på och lägger upp en budget för 2020 för att få fram en rimlig sparkvot som ska kunna hållas över hela året. Vi får se vad den landar på men vi har rätt dyra utgifter och jag vill inte leva minimalistiskt i den här tiden med 2 barn. Det är tufft men det innebär att det kanske tar lite längre tid för mig att nå upp till mina mål (kommer publiceras på bloggen) men de ska nås till slut.

Vår utgiftssida kan vi inte justera så mycket idag utan det är intäktssidan som det finns möjligheter på. Idag är en i familj AMK föräldraledig och det påverkar inkomsterna väldigt mycket eftersom vi valt att inte ta ut så många dagar för att kunna vara hemma längre och spara dagar.

Kanske ett byta av tjänst skulle vara uppfriskande? Idag tjänar AMK cirka 29 000 kr i nettolön. Egentligen är jag ganska nöjd men går den att höja via nytt arbete skulle jag inte säga nej.

Det blev ett väldigt spretigt inlägg som börjar med gnäll om ekonomin under december för att inkludera sparandet, utgifter, intäkter byte av arbete osv.

Ibland är det skönt att skriva av sig lite och ni får mer en bakgrund om mig och mina förutsättningar.

Oavsett vilket ser AMK fram mot ledighet under jul och nyår och en fortsatt utveckling av portföljen under 2020.

/AMK

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilken trevlig blogg du har, ska med nöje följa din resa framöver :)

    Jag ser också framemot julledigheten nu, det ska bli riktigt skönt och få vila upp sig lite.. :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Kul att du hittat hit och tack själv!

      Du får gärna lägga till mig på listan, lägger till dig nu :)

      /AMK

      Radera