måndag 2 december 2019

Startkapital


Startkapitalet för aktieportföljen landar på 30 000 kr.

Kapitalet har sin grund i försäljning av bostadsrätt och därefter fördelning mellan fonder på Nordea och mellan mig och min sambo. En del har hamnat i ett buffertkonto och lämplig storlek på buffertkontot kommer i ett senare inlägg här på bloggen.

Utöver de 30 000 kronorna har jag satt in pengar från mitt bankkonto när det funnits utrymme. Jag har ingen fastställd sparkvot idag vilket troligtvis kommer ändras framåt hösten. Anledningen är på grund av föräldraledighet vilket innebär försämrade intäkter och det skiljer sig för varje månad. Som det ser ut nu kommer det ske insättningar löpande på olika belopp beroende på utrymmet. Framåt hösten räknar jag att kunna spara minst 5000 kr/månad till att börja med. Den summan är högst preliminär men ändå något att utgå från.

Håller jag 5000 kr/månad från och med hösten 2020 och återinvesterar utdelningspengarna kommer värdet på min portfölj vara cirka 70 000 kronor därutöver tillkommer portföljensutveckling.

Efter det kommer jag sätta upp en planeringen för sparande under 2021 men nog kommer portföljens värde hamna på 6 siffrigt under 2021 😃


/AMK

1 kommentar:

  1. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera