söndag 8 december 2019

Nytt inköp Swedbank

Källa: Swedbank

Shoppingtur av Swedbanks aktier.

Den 26:e november köpte jag 20 stycken aktier för kursen 126,65.

Den 6:e december tyckte jag att det var dags igen och slog till med 7 stycken aktier på kursen 123,50.


Jag tror som jag skrev i tidigare inlägg om Nordea (länk till inlägget) att banksektorn kommer vända den nedåtgående trenden.

I mångt och mycket anser jag att de större bankerna ska kunna klara av såna här perioder så därför väljer jag att köpa på mig när kursen gått ner så pass.

Den 28:e januari 2020 kommer årsrapporten och den ser jag framemot.
Blir intressant att se om utdelningen påverkats och hur mycket.
Ligger den kvar på samma nivå som idag blir direktavkastningen 11,49% vilket är väldigt tilltalande för mig och min portfölj.


Ligger den kvar på samma nivåer en tid framöver kan det bli aktuellt med ytterligare köp...

/AMK

5 kommentarer:

  1. En av de första sakerna Göran P fattade beslut om som ny ordförande i Swedbank var att utdelningsandelen skulle sänkas från dagens 75% till 50%. Det innebär - om vinsten blir lika stor som 2019 - att utdelningen sänks från dagens 11,49 till 7,58 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej det var information som jag hade missat.
      Swedbank är köpt som ett långsiktigt innehav för mig så den kommer få ligga i portföljen.

      Radera
  2. Hej, enligt Avanza är förväntad vinst för Swedbank 17,56 kr per aktie, vilket skulle ge en utdelning på 8,78 kr i mars 2020. Med tanke på ökade kostnader kan den vara lite lägre. Hyfsad bra ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8,78 kr är absolut inte dåligt. Det blir spännande att se vad det kommer landa på :)

      Radera
  3. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera